Experiente internationale

La sfarsitul saptamanii trecute am rugat cativa prieteni si colegi, ce au studiat sau studiaza afara sa imi rapspunda la doua intrebari.
1.       Cand ati spus pentru prima data "As vrea sa fie asa si in Romania"
2.       Cand ati spus pentru prima data "As vrea sa fie ca in Romania"

O sa incep cu mine, care sunt de aproape 6 luni in Tokyo, Japonia. Sunt la master, laboratorul meu e specializat pe Inginerie Seismica si o sa stau aici inca un an jumatate.
1.       Cand am vazut campusul univesitar prima data mi-am zis ca as vrea sa fie asa si la noi. In Romania exista campusuri studentesti dar universitare nu prea exista. Sa ai pauza de 50 de minute la pranz si sa ai cantina unde sa mananci, in interiorul campusului, nu prea vezi in Romania.
2.       Cand am intrat in sesiune si am realizat ca nu am notitele de la un curs, cand am lipsit, mi-am zis ca imi lipseste campusul studentesc. Camine multe, harmalaie, baruri, cluburi si studenti care te pot ajuta, langa tine.

Raluca e in Germania, Frankfurt am Main de 2 ani studiind un master in Finance la Frankfurt School of Finance and Management
Ea mi-a raspuns asa:
1. As vrea sa fie asa si in Romania - prima data cand am iesit din tara, in 1996, in Grecia, si am vazut o scoala in strainatate cum arata.
2. As vrea sa fie ca in Romania - din pacate, niciodata. Legat de nimic- scoala, masa, casa, nimic nimic.

Ancuta a fost plecata 3 luni in Reims, Frata. la un laborator in cadrul Facultatii de Stiinte, Departamentul Inginerie Civila.
Ea a raspuns asa:
1. Uf, la intrebarea asta e tare greu. Multe as vrea sa fie asa si in Romania, evenimentele organizate de facultate pentru a te integra in comunitatea lor, orarele autobuzelor, curatenia (nu-s francezii foarte grozavi in a pastra insa au oameni care trec des si fac curat), biblioteca, amabilitatea personalului, etc. Sunt mult prea multe chestii pentru a putea sa le insir aici.
2. As fi vrut acolo sa cunosc profesori (ma refer la functia de profesor) ceva mai deschisi, asa cum sunt la noi la facultate. Si-as fi vrut sa am acolo oamenii care mi-s dragi, asta cred ca a fost cea mai mare hiba. Mi-era dor de iubit, de familie, de prieteni. Probabil macar daca el ar fi fost cu mine, as fi fost foarte tentata sa fac un plan de a ma muta.
Apoi a mai completat ca o si-ar fi dorit magazine non-stop ca in Romania

Ralucuta a fost 3 luni in Atena, Grecia cu o bursa Erasmus - pentru cercetare si informare pentru diploma de licenta
Ea a raspuns asa:
1. nu stiu daca am zis, pentru ca tot ce am "experimentat" a fost sa vad cum decurg 2-3 luni din viata unui doctorand
2. in Atena - cu luptele in strada - macar in Romania nu sunt chiar atat de extremisti 3.

Vanesa e in Maastricht, Netherland, master Drept European, Maastricht University, de 6 luni, iar masterul ei dureaza un an dar vrea sa isi gaseasca ceva de munca acolo sau intr-o tara vecina (Belgia, Germania, Austria)
Ea a raspuns asa:
1. Prima data cand am ajuns aici, si ce am vrut sa fie ca in Romania, sistemul lor de invatat, faptul ca un profesor sta si iti explica pana cand ai inteles ce aveai neclar, daca nu intelegi in clasa ii trimiti un mail, si iti va raspunde, faptul ca totul e curat si perfect organizat aici.. si biblioteca de aici, desii nu e cum mi-am imaginat eu (veche si cu incaperi imense, iti face placere sa mergi acolo sa inveti)
2. Cluburile as vrea sa fie ca in Romania ))), si magazinele non-stop, e enervant. Aici duminica nu e nimic deschis in materie de supermarket sau macar un magazin de cartier ca sa ai de unde sa iti iei o paine.

Sorina  e de doi ani in Germania, studiind Master of Engineering- Climate adapted building la Lausitz University of Applied Sciences
Ea mi-a raspuns asa:
1. Aspecte studentesti: relatia student-profesor (mai putina formalizare, mai mult timp si indrumare care ti se acorda cand ai nevoie), accentul pe practica (inclusiv obligatia de a face practica la o firma, de la cateva saptamani pana la 6 luni, dupa caz), conditiile din camin (adica normalitatea germana de a locui singur in camera, care e un lux pentru Romania, inca), apoi sustinrea pe care le-o ofera statul german studentilor nemti, prin posibilitatea de a primi un credit de studiu (ale carui rate se calculeaza in functie de veniturile parintilor si ajung pina la aprox 7 sute pe luna), care e doar pe jumatate returnabil dupa studii, si asta progresiv, in functie de creseterea salariului tau, la o dobinda modica
Aspecte sociale: normalitatea de a parcurge 200 km in 2 ore,pe autostrada;de a fugi prin parc fara frica de caini, de a fi tratat cu respect de functionarii publici. Cand macar astea 3 conditii vor exista in Romania, poate m-as intoarce.
2. Ce imi lipseste din Romania: raportul calitate/pret al internetului (un net bun aici costa de la 40 euro pe luna). Umorul romanesc (care nu prea poate fi asimilat aici:))

Isabela studiaza de 6 luni, in Viena Austria, La FH Technikum Wien, Facultatea de Stiinte Aplicate, master Sisteme inteligente de transport. Masterul dureaza 2ani.
Ea mi-a raspuns asa:
Prima data am zis ca as vrea sa fie asa si in Romania a fost atunci cand mai multi colegi am vorbit cu directorul de program sa-i spunem ca avem probleme sa intelegem C# (limbajul de programare) si daca am putea face ceva in sensul asta.( Si numai faptul ca aici feedback-ul e acceptabil si bine primit la modul real, de catre profi.. si chiar incearca sa te ajute). Mi-a placut enorm ca s-a mobilitzat instant a comandat carti pt biblioteca, explicative, ne-a pus la dispozitie un profesor sambata sa luam cursuri suplimentare sa intelegem si ne-a transferat proiectul de la acea materie pt semestrul urmator, ramananad in sem.1 doar examenul ca sa ne fie mai usor.
Si inca un aspect extrem de important: Toti profesorii mei sunt de fapt manageri,ceo , etc in companii care au legatura cu domeniul pe care-l predau. Jobul de lector il au doar de placere pt a impartasi experienta.. si chiar se simte diferenta cand auzi ceva explicat de la o persoana care se confrunta practic cu diferite aspecte si nu sta si freaca menta la scoala toata ziua.
Sunt mult mai multe chestii.. de la aspectul facultatii, la modul relaxat si interactiv de predare, la site-ul online unde toti avem propria parola si avem profil, notele, upload teme, cursurile, mailuri si multe altele.
Am spus prima data ca as vrea sa fie ca-n Romania.. Cand dupa 3 saptamani de scoala, colegii austrieci inca nu interactionau cu colegii straini. ( suntem juma juma). Eram wtf, ce se intampla? In afara de un hello apatic dimineata, La noi in Romania din prima zi..faci o conexiune cu cineva intri intr-un cerc si lumea este interesata sa te cunoasca, sa cunosti, samd. Aici nimic :)) Dupa 3 saptamani, am iesit la bere.. si se pare ca aia a fo metoda cea mai buna de a se relaxa atmosfera.
Altele: au o problema cu absentele: daca ai mai putin de 80% prezenta ai picat by default examenul ( mai am 2 sanse sa-l dai, daca nu-l iei ai picat anul cu tot). Inca fac matematica,ceea ce bleah.. Resultatele la examene nu se dau pe loc.

Anca ne spune despre doua experiente, cea de 3 luni din Universidad Las Palmas de Gran Canaria, Spania,  ERASMUS - Proiectul de Diploma, Despre care spune:
 1. Sa fie si in Romania la fel:
- tinand cont ca acolo nu am fost la cursuri si nu am luat direct legatura cu mediul academic, cel mai mult m-a impresionat biblioteca lor - fiind dotata cu calculatoare, xerox si imprimnate care le puteai folosi dupa bunul plac.
- posibilitatea de a imprumuta laptopuri de la biblioteca.
- organizarea transportului in comun
2. Sa fie ca in Romania
- programele magazinelor si cam atat.
 Si a doua experienta cea de la Technical University of Denmark, MSc in Civil Engineering, 2 ani, unde este plecata de 6 luni.
1. Sa fie si in Romania la fel:
- sistemul de invatamant extraordinar de flexibil. Posibilitatea de alegere a materiilor, numarul de credite care vrei sa le faci pe parcursul semestrului, posibilitatea prelungirii studiilor pana la 3 ani, inscrierea sau renuntarea la cursuri pe parcursul semestrului.
- baza lor de date - fiecare student are un cont pe siteul univrsitatii de unde poate accesa toate cursurile necesare.
- carnetul de student magnetic cu care ai acces pe timp de zi sau noapte in toate cladirile si laboratoarele.
- accesul la tot felul de activitati, concursuri, experimente
- comunicarea cu profesorii, mult mai deschisi si nu plini de sine (discutiile se realizeaza la per tu)
- de e ploaie, vant lumea face jogging
- toata lumea are bicicleta
- soferi educati si f rabdatori :))
2. Sa fie la fel ca in Romania:
- toata familia si persoanele dragi
- preturile mici :))
- magazinele non stop :))
- abonamente pentru studenti cu 12 lei toate liniile
- branzica si malaiul :))

Andreea, e ca si mine in Japonia, Tokyo, Waseda University studiind  Intensive Japanese Language Program, sept 2011- august 2012
1. As vrea sa fie asa si in Romania : curatenia de pe strada, bunavointa oamenilor, felul cum esti tratat intr-un magazin, libertatea de exprimare a tinerilor (prin haine, tunsoare etc), faptul ca poti sa te duci intr-un parc si sa faci (aproape) orice iti trece prin cap (astea au fost la inceput)
2. As vrea sa fie ca in Romania : sa ai cosuri de gunoi pe strada, sa ai magazine deschise dimineata ( aici daca iesi inainte de 10 pe strada, in afara de conbini nu e nimic deschis, totul e pustiu), preturile din Romania :)) (la fel, cam astea au fost la inceput)

Citind ce mi-au trimis ei am realizat ca sunt numai fete, poate ca ele sunt cele ce au avut note mai mari in scoala si au avut sansa sa plece cu o bursa, sau poate ca eu am mai multe prietene decat prieteni. Ce-i drept au mai fost persoane pe care le-am rugat sa imi raspunda la aceste intrebari (printre care si trei baieti) insa nu au reusit sa imi trimit un raspuns in aceste  4 zile, cat am asteptat.
Si ma gandeam la spaniolii din T8. Cine le-a explicat lor cum sta treba in Romania, cum s-au descurcat cu Lucica, care nici romana nu prea stia?
Daca mai primesc raspunsuri, o sa scriu si o a doua parte.

Pe curand...

Comentarii

Postări populare