Moinesti

Cu toate ca bunicii mei au locuit in Moinesti cand erau tineri, ca mama a copilarit o perioada acolo, cu toate ca unchii mei stau acolo dar si o mare parte din rude locuiesc in zona Moinesti- Comanesti- Darmanesti, mare lucru din oras nu prea stiam. Vizitele mele din Moinesti se limitau la Lucacesti, cartierul unde a locuit fratele bunicii, la spital - unde am ajuns de prea multe ori (sa vizitez) si foarte putin, mai sus, la politie, unde stau verii mei. Dar sa traversezi orasul din masina, sa te duci la o masa (fie ea o zi de nastere, onomastica sau pomenire) nu inseamna ca stii orasul.
Asa ca, dupa excursia prin judet, m-am decis sa fac o vizita de trei zile verilor. Mai aveam si cateva cunostiinte prin oras, ce mi-au spus ca ori de cate ori vin in oras, sa le dau un semn, asa ca am zis ca am ce face.
Si asa a si fost. Ce-am aflat despre oras?
1. Inafara de Parcul Tei - parcul din fata spitalului, Moinestiul mai are cateva parcuri.
a) Parcul Bai- cel mai misto parc pe care l-am vazut intr-un oras. Intr-o groapa, inconjurata de copaci, de-a lungul unui parau, cateva izvoare termale isi varsa apa ruginie in paraul ce strabate parcul. Scari, pante amenajate, porti (ce amintesc de portile tori), podete, banci si locuri foisoare, fac sa uiti ca esti in oras. Racoarea paduricii si a paraului ce curge obraznic printre prietre, te pacalesc ca esti undeva intr-un loc ferit de poluarea orasului si galagia specifica urbilor urbane.



b) Parcul Osoiu, proaspat amenajat de primarie, pe  un deal de unde se vede Lucacestiul, si unde pana de curand se amenajau gratere. Gurele rele spun ca primarul a amenajat un parc acolo pentru ca el sta pe drumul spre parc si era satul de petrecerile pana in zori de zi, de traficul din zona si de galagia pe care o faceau tinerii beti ce se intorceau de pe deal. Mie mi-a placut parcul, pentru ca e un loc misto de unde sa vezi panorama unei parti din oras. Insa niste stalpi de iluminat cu panouri solare, niste locuri de joaca si niste banci puse in soare pe aleile serpuite de pe deal, nu inseamna un parc. Unde e umbra?

c) Parcul Primariei realizat printr-un program de responsabilizare sociala, de o asociatie, in colaborare cu Primaria, e pe locul unei strazi ce taia alte doua strazi si unea Posta cu Primaria.
Parcul se vrea in stil Dada dar mie mi se pare chicos: balne colorate, foarfece inflorate ce taie panglici ce traverseaza fantani de piatra din care apa tasneste in toate culorile, nu e pe genul meu.

Si cum am ajuns in parcurile astea? N-am facut deloc turism local, ci acolo se intalnesc tinerii din Moinesti: "Hai in Tei!" sau "Hai in Parcul Primariei".  Tinerii din oras, se plimba cu masinile dintr-un parc in altul (lucru pe care l-ar putea face si pe jos in mai putin de 10 minute). dau ture de oras, mananca seminte pe banci pana la 6 dimineata si barfesc pe unul sau pe altul. Toata lumea stie cine cu cine, ce ai facut, unde ai fost si cu cine. Si asta nu de pe facebook, ci pentru ca exista ochi la fiecare cold de strada care sa vada ce si cum (cred ca mai bine Politia Locala - (Va salut domnule Popa!) mai bine angaja un turnator decat sa puna camere peste tot). Sunt misto terasele, barurile, pensiunile, resturantele, piscinile din oras: patronii au investit in design si preturile nu sunt mari. Iar daca nu mai vrei sa stai in Moinesti, te sui in masina si fugi in Comanesti - ca doar se intra dintr-un oras in altul si din centrul Moinestiului pana in centrul Comanestiului sunt 5 km. Pentru locatii mai fitoase sau petreceri, Slanicul e aproape. Te-ai saturat de piscina din Moinesti si de cea din Comanesti? La Targu Ocna e una cu apa sarata...
Insa eu nu as putea niciodata sa locuiesc intr-un astfel de oras. Toata lumea sa stie ce fac si cu cine, sa dai sarumana la fiecare femeie de pe strada si sa te saluti cu toata lumea... Pe mine mama nu m-a lasat niciodata pana la 3 afara, dar (cica) daca stateam in Moinesti era altceva si ma lasa. Tocmai ca acolo se afla imediat ce-ai facut noaptea.
A fost misto ca de fiecare data cand am iesti cu verii mei, eu ridicam media de varsta in grup. Nu cred ca mi-a mai zis vreodata o fata: ""Wow, esti cu 10 ani mai mare ca mine! dar atunci cand am simtit nevoia unei converatii mai mature, m-am vazut cu Razvan, colegul meu de facultate si cu Lorena - cunostiinta din Japonia.
Cu siguranta o sa ma mai intorc in Moinesti intr-o vacanta ca mi-a placut!
Pe curand...

Comentarii

Postări populare