Studio Ghibil (3)

Da, articolul asta pare ca apare mai repede decat v-ati fi asteptat. Primele doua articole au fost publicate acum o saptamana, si atunci spuneam ca o sa dureze ceva pana apare al treilea, insa adevarul e ca de cand am scris artiolul Ghibli (2) si pana cand l-am scris pe acesta, au trecut cam doua saptani. Si Daca primele 12 animatii le-am vazut in 4 zile, acum am vazut 6 in 14 zile.

13. Dupa cum spuneam intr-un articol anterior, o poveste fantasy trebuie sa aibe ceva special ca sa ma atraga. Si Princess Mononoke are. Dupa ce am vazut filmul am vrut sa ma revolt pe facebook si sa spun ca odata cu tehnologia, ne-am pierdut misiticitatea. Inainte ne era frica de noapte pentru ca punea stapanire peste tot si lasa doar umbre, umbre de care ne feream. Veneram natura si ne rugam la zeitati ce se ascundeau sub fiecare frunza, sa ne fie bine, sa vina din nou soarele si sa alunge noaptea. Acum nu mai aven decat un Dumnezeu, si nici pe ala si singurul lucru in care mai credem, e puterea banului. Actiunea din animatia aceasta, se petrece undeva in Evul Mediu japonez, numit Perioada Muromachi (1336-1573) pentru ca in acea perioada Japonia a fost condusa de Shogunatul Morumachi. Povestea ne arata importanta cooperarii dintre om si zei si cum acestea influenteza natura. E o poveste frumoasa din care avem multe de invatat.


14. Cand am citit ca My Neighbors the Yamadas e singura animatie realizata digital, m-am asteptat sa vad ceva a la animatiile americane. Insa am dat de un film ce arata ca o caricatura realizata in acuarela, ce imi aminteste de desenele din cartile de engleza. Detaliile sunt aproape inexistente si pana te obisnuiesti cu tipul asta de film, iti ia ceva. Sau cel putin mie mi-a luat. Poate de aceea animatia ce are la baza o carte de manga cu povesti inspirate din viata contemporana japoneza, nu a avut deloc succes la public. Mie mi s-a partu foarte amuzanta si mi-a amintit de un serial ce a fost pe antena 1 cu ani in urma si se numea Scene de Casnicie. Filmul e format din mai multe povestioare amuzante ce au ca protagonisti o familie formata din pariniti, cei doi copii si bunica (mama lui). Daca nu aveti pretentii la o animatie in stilul clasic Ghibli, o sa radeti copios la acest film.

15. Only Yesterday spune povestea unei femeie de 28 de ani, ce pleaca din Tokyo, la tara pentru o mica vacanta. Povestea deja mi se parea ca iese din tiparele lor, pentru ca de obicei, eroinele, niste fetite de 12-14 ani stiu sa gateasca la perfectie, insa de aceasta data, eroina e o femeie independenta, nemaritata, ce poarta pantaloni. Pe durata vizitei isi aduce aminte de copilarie si de vremurile de mult uitate. La un moment dat, cand ajunge la tara si pe fundal se vad peisaje frumoase de munte, imi aduc aminte da tara, si de peisajele noastre atat de frumoase. De aceea nu pot sa imi cred urechile cand pe funal aud un nai. Pun repede telefonul cu shazan si mi se confirma: Cantec de Nunta - Ghiorghe Zamfir. Cea mai frumoasa surpriza pe care puteau sa mi-o faca cei de la Ghibli!

16. Porco Rosso a fost animatia pe care am regretat ca nu am vazut-o pana sa ajung la muzeu. In replica dupa atelierul Ghibli, erau o sumedenie de poze din film si nu stiam ce si cum se mananca. M-a surprins mult faptul ca actiunea e ancorata mult in realiztate. Filmele lui Miyazaki nu au nici timp si nici locatie si par sa se intample intr-un timp infinit, dincolo de tari, culturi, sau tehnologie. Porco Rosso are o actiune bine acorata in timp si spatiu: imediat dupa Primul razboi mondial, in Marea Adriatica. Proatagonistul animatiei este un fost pilot de razboi italian, ce in urma unui blestem ia infatisarea unui porc: posibil pentu ca se comporta ca un porc cu cei din jur. Filmul prezinta luptele intre piratii cerului, hotii si relatii de dragosste. E o comedie cu actiune simpatica, ce m-a amuzat mult. Cica se tot aude ca o sa fie si o continuare a povestii, candva.

17. Pom Poko a fost ultimul film produs de Ghibili pe care l-am vazut, si unul din preferatele mele. Animatia nu se aseamana cu celalalte si asta pentru ca este prezentata in stilul unui documentar. In anii '60, Japonia a avut un bum economic si odata cu aceasta crestere economica a au apraut noi orase. Si unde construiesti suburbi? In loculul vechilor verme, in locul padurilor si terenurilor agricole, distugand habitatul natural al animalelor - cam asta e ideea filmului. Protagonistii sunt tanuki, ratonii japonezi, ce in folcroul local sunt considerati animale cu puteri magice, ce isi pot schimba forma (alaturi de vulpi) si care petrec mult. De aceea, in Japonia, in fata restaurantelor se gasesc statui cu ratoni cu palarie de paie pe cap si niste boase mari ce le atarna intre picioare. Da, a fost prima data cand am vazut un desen animat cu coite. E un film despre revolta ratonilor ce isi pierd padurea, un film inspirat din folcor, cu animale ce isi pot schimba forma si pot vorbi. Un film cu un mesaj social important, ce mi-a placut mult si care m-a bucurat ca a fost sa fie ultimul film din seria Ghibli.

Bonus: Multi cred ca  Nausicaa of the Valley of the Wind face parte din lista de filme produse de Ghibli, insa nu e chiar asa. Nausicaa este filmul ce l-a facut pe Myazaki sa se gandeasca la propria casa de productie. In 1984, animatia cu subiect apocaliptic, avea un succes rasunator in Japonia, devenint una din cele mai bune animatii a tuturor timpurilor. Un an mai tarziu, in 1985 Studiourile Ghibli isi deschideau portile.
Animatia are la baza manga cu aceasi nume scrisa de Myazaki, si o prezinta pe Nausicaa, printesa Taramului "Valley of the Wind", ce este prinsa intr-o lupta impotriva junglei toxice si a insectelor gigant ce stapaneai lumea de 1000 de ani.
Dupa mine, e o poveste fara logica. E una din acele povesti care nu s-ar fi intamplat daca nu si-ar fi dat in cap unul altuia, asa de amorul razboiului. Ca la final sa-si dea toti seama ca era mai bine la inceput. Nu spun ca nu e un film bun si frumos, dar eu fiind un flower-power, spun ca daca gandesti de doua ori inainte sa pleci la atac, si calculezi exact ce pierzi intr-un razboi, lumea ar fi mai buna.

Si cu asta am incheiat seria de 17+1 filme produse de Ghibli. Peste 10 zile studioul lanseaza o noua animatie, scrisa si regizata de Myazaki. Pentru anul acesta sunt in plan doua filme ce initial trebuiau sa fie lansate simultan, lucru ce nu s-a mai intamplat din '88, de cand Totoro si Grave of the Fireflies au fost lansate simultan. Din motive necunoscute, lasarea animatiei regizata de Iaso Takahata (Grave of thr Firelies, Only Yesterday sau My Neighbors the Yamadas) a fost amananta pe toamna. Parerea mea e ca e o idee de marketing. Se fac mai multe vanzari cand lansezi doua filme la distanta unul de altul, decat daca le-ai lansa simultan. Nu stiu daca o sa apuc sa vad acum The Wind Rises, animatia lui Myazaki pentru ca sigur nu o sa aiba subitrare iar cand animatia lui Takahata o sa fie lansata, eu o sa fiu in Romania. O sa le vad cu siguranta pe amandoua. Cea a lui Myazaki are o tema istorica, despre primul avion japonez folosit in Razboiul Mondial, si cealalta are la baza una din cele mai vechi povesti japoneze, ce dateaza din secolul X.

Pe curand...

Comentarii

  1. Only yesterday is my favorite among others.

    RăspundețiȘtergere
  2. Misto tare lista ta, am vazut o parte din ele cum ar fi "Princess Mononoke" si "Pom Poko" si ambele sunt pe gustul meu. Mi-a atras atentia "Porco Rosso" o sa ma uit. Iti recomand la randul meu "Ninja Scroll", e foarte tare.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare