Horea vs Librarii

Sursa poza: PublikArtis

Bunica si mama imi povesteau mereu de vremurile de dinainte de '89, cand doamnele de la Libraria Alecsandri le pastrau carti pe care le cumparau apoi, pe sub tejghea. Era o vreme cand libraresele aveau puterea si intre tine si carti exista o masa de sticla si ele. Imi aduc si eu aminte de libraria Alecsandri si de Piru. La Alecsandri era o doamna cu nume de masina nemteasca iar la Piru erau niste tanti tare rele. Daca le intrebai ceva ce nu le convenea, incepeau sa urle la tine. Tin minte ca prin liceu au inceput sa ne bage alocaita pe card si m-am dus eu sa-mi cumpar Lolita de la Piru. A inceput sa urle tanti aia la mine ca ce vin eu cu card la ea, ca ea nu scoate aparatul pentru o singura carte si de ce cumpar eu carti din astea cu tema sexy la varsta mea. Noroc apoi ca a aparut Glissando si acolo te uitai singur la carti, pe rafturi iar daca nu gaseai ceva te ajutau doamenele de acolo, ce erau foarte pregatite.
A venit facultatea si incetul cu incetul nu prea am mai citit si nici nu prea mi-am mai cumparat carti. Ce imi mai cumparam era din Carturesti in Iasi sau de la Diverta in Bacau.
Anul ce tocmai a trecut a fost in care m-am intors la lectura si cu cateva zile in urma am iesit la cvanat de doua carti pe care mi le-am dorit de cand eram in Japonia si nu apucasem sa mi le iau de cand am ajuns acasa.
Eu vroiam sa-mi cumpar Ryu Murakami - Albastru nemarginit, aproape transparent, Hitomi Kanehara - Sarpe & Cercel si inca ceva japonez. Ei, asta cu "inca ceva japonez' e utopie. De bine, de rau, cand tantica de la librarie era sefa peste carti, si cand nu existau multe edituri, cartile se puneau pe stiluri, tari, ani. Acum se soteaza pe edituri. Cauti un roman japonez, de exemplu, sa ai bafta! Daca nu ai cautat pe google inainte, nu ai sanse in librarie. La raft e pe librarii - deci trebuie sa stii ce edituri au traduse astfel de carti, la tanti la calculator trebuie sa ii spui nume carte, si mai rar autor. La Glissando nu aveau decat un roman pe care il aveam de-al lui Ryu iar Sarpe & Cercel era epuizata din stoc. La Alexandria, fosta Piru, tanti de la calculator a inceput sa tipe la mine ca nu se poate sa nu fie Murakami la raft si sa nu o fac sa vina ea acolo. "Doamna, nu e! Haideti veniti sa imi aratat". Nervoasa ca a trebuit sa-si ridice fundul de la birou, a venit cu mine la raftul polirom si mandra mi-a aratat un rand intreg cu Haruki Murakami. "Poftim! Cum nu vedeti ca e un rand intreg"-tipa aproape isteric la mine, de se intoarce toata lumea din librarie spre ea. Eu calm, ii spun ca nu e ceea ce caut, ca i-am spus ca vreau un roman de Ryu, nu de Haruki. Pierduta, se fastaceste si pleaca spre calculator. Striga sa vin la ea si sa ii zic exact ce caut. Ii spun cateva titluri, nu avea nimic. O intreb daca stie sa fie la celalalte librarii din retea si imi spune ca nu poate sa caute.
Ma duc la fostul Alecsandri, caut raftul de la Polirom si dau de doua carti de-al Ryu pe care le aveam. Ma duc la doamna de la calculator si o intreb pe unde are cartile de Ryu Murakami. "Vai domnu'! Da e un raft intreg, au serie de autor la el!" - imi spune librareasa. "Nu Haruki doamna, Ryu!" - ii spun eu. "Sunt doi? E tot aia pentru mine!". "NU e chiar asa. Ce Camil Petrescu si Cezar Petrescu e acelasi lucru?" Apare colega, mula mai tanara si spun ca stie ea de Ryu, ca odata a cumparat o carte de-a lui, crezand ca e Haruki si nu a inteles de ce era alfel. "Ryu, asta scrie ciudat. Cu violenta si sex. Nu-mi place" - concluzioneaza in timp ce se indreapta spre rafturile de la Polirom. Castig! Albastru nemarginit e la colectia Top 10, nici macar in interiorul unei edituri nu sunt puse pe tari sau stiluri ci pe colectii, ca sa te innebuneasca de tot. Sarpe & Cercel nu o mai au ca s-a dat. A fost la promotie si s-a terminat.
Ma duc la Luceafarul, traversand din nou tot centrul. Cica e o librarie mica langa scari si acolo au carti de la Pandora M. Nu aveau. Iar la Galeriile de Arta era inchis. Ma indrept spre casa iar pe drum imi aminteste sora-mea ca mai e o librarie din aceasi retea si  pe Miorita, aproape de casa. Doamna de acolo, aceasi de cand eram mic, imi cauta cartea in toata baza de date si imi spune ca exista undeva dar nu la ea si nici nu stie daca e in Bacau sau in alt oras. Ea putea sa caute in baza de date, aialalta nu putea... Mai suna si la libraria din Mall si le roaga pe cele de acolo sa caute cartea in baza lor de date. Nu era...
Am plecat totusi spre mall, cautand o Diverta. Ca cei de la Luceafarul mi-au zis ca singrua Diverta ce mai exista in Bacau e acolo.  Dar nu e! Si asa, dupa ce am strabatut jumatate de oras nu am gasit cartea dorita si nici n-am mai avut curajul sa intreb undeva de "ceva japonez". Daca o sa imi eschid vreodata o librarie, angajatele de acolo o sa fie numai fete ce citesc si situ literatura iar cartile o sa fie puse pe stiluri, curente, ani si tari si nu pe edituri. Ca nimeni nu cumpara carti dupa editura. Poate doar aia care cumpara 12 carti verzi de la Adevarul, la 5 lei de la Metro, ca sa e potrieasca cu mobila din sufragerie.
Am gasit cartea intr-un final, pe net. 6 lei si transportul 15. Asta dupa ce ma plangeam unor prieteni  ca nu gasesc cartea si la reclame in dereapta, pe facebook, mi-a aparut reclama fix la cartea asta. Sa nu o dai in paranoia ca iti citesc astia mesajele...
Pe curand...

Comentarii

Postări populare