Valuri
Noul produs open-source anuntat de Google ar putea schimba felul in care colaboram pe internet, introducand "valurile" care permit utilizatorilor sa interactioneze in jurul continutului media pe cale il consuma.
Agregarea informatiilor pe care le gasim pe internet in fluxuri de activitate la care pot participa toti cei cu care interactionam pana acum prin email, mesagerie instantanee sau doar pasiv, prin linkuri, se va face prin intermediul unor "valuri", daca e sa-i credem pe cei de la Google. Produs web anuntat in cadrul celei de-a doua zile a "Google I/O", conferinta adresata dezvoltatorilor, Google Wave este o noua unealta colaborativa, dezvoltata ca platforma de comunicare bazata pe media.
Dupa cum povesteste Lars Rasmussen, software engineering manager al proiectului, pe blogul oficial , ideea din spatele "valurilor" i-a venit fratelui acestuia in 2004, pe cand cei doi lucrau la Google Maps, ea fiind resuscitata incepand cu 2007. Cei doi au pornit de la provocarea de a uni intr-un acelasi context doua tipuri de comunicare: unul asincron, email-ul, si altul sincron, chat-ul. Un "val" are in egala masura calitati de conversatie si de document, definindu-se ca un spatiu in care utilizatorii interactioneaza cu media (text, imagini, texte, clipuri video, harti, etc) in timp real.
Ideea de a comenta in jurul unui continut nu este noua, ea fiind incercata deja in produse ca FriendFeed, care strang in acelasi flux informatii pe care le impartasim si in jurul carora purtam discutii. Fluxul de activitate pe care-l generam, prin statusuri, posturi, comentarii si "like"-uri pe Facebook ar putea semana cu un Wave, dar abordarea Google este diferita. Pe langa integrarea cu restul serviciilor pe care le ofera, platforma permite impartasirea continutului direct in fluxul de activitate, fara sa apelam la linkuri externe si, fiind open-source de la inceput, accepta oricand gadget-uri care sa ii extinda functionalitatea. Mai mult, fiecare dintre valuri exista ca entitate care poate fi publicata independent, inclusa in alte siteuri si servicii si, nu in ultimul rand, indexabila separat de catre motoarele de cautare.
Faptul ca valurile Google pot fi actualizate inclusiv prin drag-and-drop, geolocalizarea integrata si posibilitatea ca participantii la o discutie sa fie invitati pe parcurs subliniaza aspectul de "live" pe care insista Google. Daca in trecut se plangeau ca simt lipsa unei retele sociale care sa se suprapuna serviciilor pe care le ofera deja, eforturile lor in aceasta zona reducandu-se la modesta comunitate Orkut, se pare ca Google Wave va suplini aceasta lipsa.
Prezentarea in premiera a functiilor de care se bucura Wave, pe care o puteti urmari mai jos, a fost primita cu ovatii de catre cei prezenti. MG Siegler (TechCrunch) s-a aratat impresionat in special de modulul de limbaj natural, care corecteaza textul, il poate traduce si face sugestii contextuale, si de integrarea actualizarilor de Twitter, ceea ce l-au facut sa declare ca potentialul noii aplicatii este imens si ar putea duce la un "nou web" care ar schimba radical felul in care ne desfasuram vietile digitale.
CNET insista pe calitatile Google Wave in mediul business, aspectul colaborativ fiind esential atat in cazul unei discutii despre un bug, de exemplu, cat si in cel al unei sedinte, care se poate desfasura pe parcursul unui "val" cu continut media bogat, actualizat in timp real.
Tim O'Reilly, creditat pentru inventarea termenului de "web 2.0", apreciaza in primul rand la Google Wave faptul ca transforma conversatiile in documente bogate in continut media, considerand ca rezultatul, chiar daca e doar intr-o faza experimentala, reuseste cu succes sa raspunda la intrebarea de la care au pornit creatorii: "Cum ar arata emailul daca ar fi fost inventat astazi?".
Google Wave nu are inca o data de lansare, echipa de programatori intentionand sa mai astepte cateva luni pana sa le permita tuturor sa se joace cu noua unealta, pe masura ce dezvoltatorii incep sa scrie aplicatii specifice platformei.
Pe curand...
Comentarii
Trimiteți un comentariu