Naomi

53# Toxic

Clar. Imi place Tanizaki insa nu stiu de ce tot uit ca imi place. Am citit Labirintul destinului ce mi-a placut foarte mult. Apoi Some prefere Nettles, ce nu m-a dat peste cap si dupa aceea, volumul de povestiri, Club Gourmet. Cu Naomi se fac 4 carti si la marginea patului ma asteapta Cheia, pe care am cumparat-o la 2 lei de la o librarie cu carti foarte ieftine.
In principiu, Tanizaki are cam aceasi tema: relatia esuata de cuplu si lupta dintre traditional si occidental. Insa, de data asta personajul feminin m-a fascinat enorm. Am auzit de Naomi cand am fost la Conferinta internationala de la UCDC. Acolo a avut loc un workshop pentru studenti, unde s-a discutat romanul acesta, iar finalizarea workshopului a fost un poster. Posterul a fost reusit pentru ca m-am dorit sa citesc romanul.
Romanul, in japoneza, Chijin no Ai (lit. Dragostea unui fraier (?)) a fost publicat episodic (se pare ca asa s-a intamplat cu toate romanele lui Jun'ichiro Tanizaki) in ziarul Osaka Asahi pana cand a fost cenzurat si interzis. Cateva luni mai tarziu, o alta revista pentru femei moderne preia publicarea romanului si astfel asunge unul din cele mai celebre si progresiste romane japoneze. Romanul a avut mare succes in randul femeilor moderne, care incepusera sa munceasca si nu isi mai doreau sa fie casnice dar si in randul barbatilor moderni care acceptau astel de relatii intre un barbat si o femeie.

Citind romanul am avut undeva in minte o comparatie cu Luni de fiere a lui Pascal Bruckner, dar la un alt nivel. Modul in care personajul masculin, isi prezinta relatia cu partenera toxica e lucrul care m-a facut sa gasesc o asemanare intre cele doua carti. Si Joji, salariman-ul din Naomi, cat si Franz, protagonistul din romanul lui Bruckner, vorbesc despre femeile ce le-au distrus viata, cu foarte mult respect si dragoste. Pentru ca e posibil sa ai in viata o relatie atat de toxica, un drog de care nu vrei sa scapit cu toate ca stii ca iti este fatal, Asta e puterea femeii, sa te faca din om, neom. Si cred ca fiecare barbat a trecut sau va trece printr-o astfel e experienta la un momnent dat, mai mult sau mai putin. 
Din pacate romanul nu a fost publicat intr-o traducere inca, asa ca il puteti citi numai in engleza (sau japoneza, de ce nu). Eu vreau sa il recomand tuturor barbatilor ce au trecut la un moment dat printr-o relatie toxica, o relatie pentru care ar fi facut orice cu toate ca nu erau deloc apreciati, si chiar batjocoriti.
Workshop-ul la care s-a discutat acest roman

Pe curand...

Comentarii

Postări populare