De ce fierbe copilul in mamaliga

36# Cartea care parea atat de cunoscuta

Nu stiu de unde imi este atat de cunoscut titul romanului Aglajei Vetaranyi, dar din acest motiv am avut impresia ca eu am citit aceasta carte. Iar faptul ca nu imi aminteam de ea, insemna ca nu prea mi-a placut. Insa titul ma tot urmarea asa ca am cautat cateva rezenzii si mi-am dat seama ca nu am cititi-o si ca pare o carte foarte buna.
Asa si e. De ce fierbe copilul in mamaliga, romanul de debut al lui Aglaja Veteranyi si singurul roman al ei publicat in timpul vietii, este o carte ce mi-a mers direct in suflet. Cartea pare sa fie scrisa de o fetita, ca un jurnal, plin de inocenta, suferinta si tristete dar plin de putitate. 
Aglaja are o viata tumultoasa de cand s-a nascut, intr-o familie de circari, cand fuge din tara si ajung sa se ascunda ca sa nu ii gaseasca securitatea si sa ii duca in tara sa-i condamne, pana in ultima clipa a vietii, cand nu isi gasea locul: o romanca in Elvetia ce scrie in germana. Povestea vietii ei, de fapt a copilariei, e prezentata romantat, dupa cum chiar ea spune intr-un interviu, in paginile romanului sau de debut.
Editia pe care o am eu, are un interviu la final, in interviu in care am descoperit-o pe autoare, plina de bucurie ca ofera un interviu pentru tara natala, dar in acelasi timp, pierduta si in cautarea indentitatii. Cred ca acesta este motivul pentru care Aglaja Veteranyi a ales sa se sinucida.
Sunt foarte curios sa ii citesc si romanul aparut post-mortem. Sper sa il gasesc in librarii, ca nu a mai fost editat.

Pe curand...

Comentarii

Postări populare