Fara tine, noi nu existam

9# Un job pe care l-as face 

Am vazut odata, in umra cu mai bine de un an, un documentar despre Phenian  University of Sciende and Technology, singura universitate privata din Coreea de Nord, acolo unde invata numai baietii elitei nord-coreene. Mi s-a parut interesanta acea scoala si pentru o clipa mi-am imaginat cum ar fi sa predau acolo un an. O provocare.
Deci, mare mi-a fost bucuria sa aflu ca exista o carte scrisa de una din profesoarele de acolo, despre experienta ei de la PUST.
Fata tine, noi nu existam, e o carte trista, la fel ca toate cartile despre Coreea de Nord. O carte despre teama, dezamagire si esec. Mi-ar fi placut sa aiba un strop de speranta, insa nu l-am gasit. Stilul asta asiatic...
E interesant de desoperit in paginile cartii, cum se desfasoara activitatea didactica la PUST, si cum evolueaza relatiile dintre profesor si studenti. Odata cu apropierea ditre ei, incepe sa apara si paranoia si frica de a nu face sau de a spune ceva gresit. Profesorii de la PUST sunt urmariti non-stop, mesajele sunt citite, laptopurile verificate. Exista o presiune mare ce vine din urma acestei politii securiste si de aceea profesorii ce vin in Phenian cu gandul sa induca un suflu de schimbare, pleaca de acolo dezamagiti si frustrati.
Fara tine, noi nu existam e o carte interesanta ca subiect, dar parca prea slabuta in abordare, mai ales ca e scrisa de o jurnalista. Din toate catile despre Coreea de Nord pe care le-am citit, asta e cea mai slaba, si de la asta aveam cele mai mari asteptari...
Pe curand...

Comentarii

Postări populare