Escapre From Camp 14

Dupa ce m-am intors de la proiectia documentarului lui Adelin Petrisor despre Coreea de Nord, am cautat pe net cartea Escape from Camp 14, pentru ca Adelin ne-a povestit cate ceva despre ea. Am citit-o pe nerasuflate, seara cand ma intorceam de la scoala, la ore - cand ma plictiseam si in tren in drum spre casa. Am terminat-o repede si mi-am data seama ca am intrat intr-o perioada Coreea de Nord, deja ma gandesc la ce sa citesc dupa.
Cartea e fascinanta si terifianta. Povestea coreanului nascut in puscarie ce reuseste sa evadeze te face sa versi cateva lacrimi.
Lagarul de Concentrare 14, este lagarul in care sunt inchise persoanele ce sunt prinse ca manifesteaza impotriva sistemului. Tatal lui Shin - protagonistul cartii, a manifestat impotriva sistemului si a fost inchis aici. Shin a fost conceput cand tatal sau si mama sa au primit ca premiul pentru buna purtare, acordul sa intretina relatii sexuale. Legea Nord-Coreeana spune ca intr-un astfel de lagar sunt inchise trei generatii de tradatori, deci el s-a nascut acolo si urma sa moara tot acolo, fara sa cunoasca lumea de dupa gardul lagarului. Universul lui era: scoala, inchisoarea unde locuia si fabricile din lagar. Nu stia cum arata restul Coreei de Nord si nu avea nicio cunostiinta despre restul lumii.
Cu ajutorul Google Maps oamenii de rand, dinafara Coreei de Nord au putut sa vada aceste lagare. Sunt imense, plinde de fabrici si terenuri agricole unde cei condamnati lucreaza toata ziua pentru a produce pentru cei de afara, un fel de sclavie moderna data de dictatura. Imagini cu lagarul 14 dar si informatii despre ce categorie de condamnati se gasesc in lagar puteti gasii aici.
Pentru generatia mea e mai greu sa inteleaga de ce comunismul era rau, cand auzim in stanga si in dreapta ca toata lumea avea loc de munca si casa. Cum Ceausescu a luat modelul cartelei si Cultul Persoanalitatii din Coreea de Nord si cum si la noi existau lagare de concentrare, e mai usor sa intelegeti de ce e e mai bine in democratie.
Sper ca v-am facut curiosi si sa cititi cartea.
Pe curand...

Comentarii

Postări populare