Obosit de viata, obosit de moarte
#10 Nobel 2012
Pe 17 februarie, scriitorul chinez Mo Yan, laureat cu Premiul Nobel pentru Literatura in 2012 a impliti 60 de ani. In seara aceea am inceput sa citesc capodopera sa, Obosit de viata, obosit de moarte, 5 zile mai tarziu terminasem de citit romanul de 730 de pagini. A fost o realizare pentru mine pentru ca in acest timp am si studiat, mi-am vazut si serialele zilnice, am avut si treburi de rezolvat prin casa, si cu toate astea m-am luptat cu deficitul de atentie si cu ajutorul OCD-ului si al mini-tintelor (opreste-te la un numar de pagina rotund, la un capitol divizibil cu 5) am reusit sa nu ma plictisesc si sa citesc un roman atat de mare, intr-un timp scurt.
Pe 17 februarie, scriitorul chinez Mo Yan, laureat cu Premiul Nobel pentru Literatura in 2012 a impliti 60 de ani. In seara aceea am inceput sa citesc capodopera sa, Obosit de viata, obosit de moarte, 5 zile mai tarziu terminasem de citit romanul de 730 de pagini. A fost o realizare pentru mine pentru ca in acest timp am si studiat, mi-am vazut si serialele zilnice, am avut si treburi de rezolvat prin casa, si cu toate astea m-am luptat cu deficitul de atentie si cu ajutorul OCD-ului si al mini-tintelor (opreste-te la un numar de pagina rotund, la un capitol divizibil cu 5) am reusit sa nu ma plictisesc si sa citesc un roman atat de mare, intr-un timp scurt.
Daca in ultimii doi ani, Laureatii Nobel sunt promoteri ai prozei scurte, Mo Yan e unul din scriitorii ce se lupta pentru supravieturirea romanului mare.
Romanul prezinta 50 de ani de istorie contemporana chineza de la colectivizarea lui Mao, pana la China moderna de la inceputul Mileniului trei, prin ochii unui taran instarit ce moare in timpul revolutiei agrare si se reincarneaza treptat in magar, taur, porc, caine, maimuta si iar om si care ii spune povestea prin condeilul lui Mo Yan, scriitor de renume, ce provenea din acelasi sat cu personajul principal.
Initial romanul mi-a adus aminte de Moromete din al doilea volum pentru ca fostul argat al metamorofatului nu vroia sa treaca la comuna si se autogospodarea, luptand imptriva sistemului si neacceptand schimbarea. De-a lungul romanului, am inceput sa il compar cu Printesa Bari pentru ca, avand actiunea intinsa pe 50 de ani, am observat evolutia si schimbarea unei tari, asa cum in romanul corean, am observat-o pe Bari, deplansadu-se dintr-o tara inchisa, intr-una capitalisma si schimbarea pentru ea era la fel de dureroasa si de neinteles ca schimbarea prin care trecea China, schimbare la care un simplu om de la tara nu se putea adapta.
Un lucru interesant mi s-a parut aparitia lui Mo Yan, ce initial este un baietandru obraznic ce raspundea la batrani, ce alfam ca ajunge scriitor de renume ce scire povesti despre intamplarile din satul natal, ci ce la urma, este chemat de personajul prinipal pentru a-i spune povestea sa si a reincarnarilor.
Obosit de viata, obosit de moarte e un roman complex, total, ce imbina elemente de comedie cu tragedie, ce prezinta drama omului de la tara in lupta cu schimbarea venita fortat de afara (de la judet) si comedia provenita din ridicolul situatiei.
Pe curand...
Comentarii
Trimiteți un comentariu