Oscar 2015 (2)

Din experienta persoanala stiu ca articolele lungi sunt plictisitoare. Asa ca anul asta am impartit articolul despre oscar in mai multe parti. Sper sa existe si o a treia parte, insa nu stiu daca apuc sa vad filmele ce mi-au mai ramas. Prima parte a articolului o gasiti aici.

8. Foxcatcher a adunat cinci nominalizari la Oscar: Regie, Actor in rol principal, Actor in rol secundar, scenariu original si Machiaj si par. Filmul a fost lansat la Festivalul de la Cannes, unde a castigat premiul pentru regie. Asta spune cam totul despre film. Filmele care castiga la Cannes au  o poveste interesanta insa nu se intampla nimic in ele.
Foxcatcher are la baza povestea adevarata a lui John E du Pont, un om de afaceri ce este pasionat de Wrestling, ce ajunge sa il impuste pe antrenorul echipei sale, fratele vedeie echipei sale. Dar pana sa se ajunga aici, nu se intampla nimic in doua ore de film.
Imi pare rau sa spun asta, dar nu stiu daca filmul asta merita vreun Oscar. Poate doar cel pentru machiaj. I-au uratit pe toti actorii ca sa semene cu personajele reale.


9. American Sniper e unul dintre preferatele americanilor la Premiile Oscar. Filmul e nominalizat pentru Cel mai bun film, Cel mai bun actor in rol principal, Cea mai buna editare, cel mai bun scenariu adaptat, Editare sunet si Mixaj sunet.
Filmul are la baza un roman autobiografic scris de cel mai sangeros puscas american. Imi pare rau pentru Clint Eastwood insa filmul asta imi intareste parerile despre americani si frustrarea lor. America e tara in care nu se face nimic. Toata industria e in China si americanii se ocupa doar de servicii. In America Latina i-au tinut pe oameni in casa cu telenovele, ca sa nu iasa in strada de saracie, in SUA se intampla cam acelasi lucru acum. Toti banii tarii se duc in armata ca sa duca mai departe un razboi bazat pe frustrari. L-au omorat pe Bin Laden de mult, acum se lupta pentru petrol.
Deci pas, Filmele despre razboi sangeros nu e pentru mine deci imi doresc sa nu castige nimic.

10. Selma este filmul de la Oscar despre asupririle la care au fost supusi afro-americanii. Cam in fiecare an exista un astfel de film, iar anul acesta pelicula a fost nominalizata la Cel mai bun film si Cel mai bun cantec original.
Cu riscul de a fi acuzat ca sunt antiamerican, ma intreb cum un popor format din europeni ce au fugit de pe vechiul continent pentru ca nu mai suportau rigurozitatile bisericii, au ajuns sa fie atat de limitati mintal si sa nu accepte dreptul la egalitate al persoanelor de culoare, pe care le folosisera ca sclavi atata amar de vreme (?). Ii inteleg pe afro-americani ca inca bat moneda asta si de fiecar data cand vad un film despre drepturile negrilor din SUA raman socat de rautatea si rasismul americanilor.
Filmul prezinta una din activitatile lui Martin Luther King, de lupta pentru respectarea drepturilor civile ale persoanelor de culoare, si anume dreptul la vot din orasul Selma. E una din povestile de succes ale acestei lupte, o poveste despre care auzisem si chiar m-am mirat cum de nu s-a facut un film despre asta pana acum.
Totusi e de retinut ca povestea e destul de romantata si ca istoricii spun ca nu urmareste prea dinaproape faptele reale, tocmai pentru a soca un pic si penrtru victimizare. Ar putea sa castige Oscarul pentru cantec original, pentru ca e un cantec bun. Dar nu e un film ce sa castige premiul de cel mai bun film.

11. Whiplash e filmul care era sa imi scape. Dupa ce am vazut Selma, mi-am spus ca am terminat toate filmele ce sunt nominaliate pentru cel mai bun film in 2015 la Oscar. Am intrat sa verific lista si am vazut ca sarisem peste filmul asta. Whiplash e filmul despre care nu auzisem nimic.
In urma cu patru ani am realizat ca filmele care castiga la Sundance sunt pe placul meu. Whiplash a castigat in 2014 Sundance-ul. Asta spune cam toate nu? Un an mai tarziu e nominalizat pentru Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat, Cel mai bun actor in rol secundar, Editare si Mixaj Sunet. Nu cred ca o sa castige premii mari, dar merita macar sa castige sunetul. Mi-ar placea sa castige si Oscarul pentru scenariu adaptat pentru ca filmul are o poveste foarte misto. Scenariul filmului a fost preluat de pe blacklist, un site care aduna cele mai bune scenarii ce nu au fost transformate in film. Astfel, 18 pagini din scenariul original de 85 de pagini, ajuns sa fie material pentru un scurt metraj ce este prezentat la Sundance in 2013. Pentru ca filmul are succes, se gaseste finantare si anul urmator, este prezentat in totalitate pentru prima data la Sundance 2014.
Pelicula prezinta povestea unui tanar tobosar ce se lupta sa castige increderea profesorului sau, ce conducea una din cele mai bune trupe de studio de jazz din America. Pentru mine a fost surpriza de la Oscaruri, alaturi de Boyhood. E un film misto despre vointa si pasiune dupa pana la masochism, un film pe care doar cei ce isi cunosc cu adevarat pasiunea si vor sa ajunga un nume in domeniul lor il inteleg.

12. Nightcrawler. Uite ca mai e un film din cele nominalizate la Oscar pe care l-am vazut inainte de Globuri. Si filmul asta imi scapase si l-am descoperit cand m-am uitat la lista ce filme nominalizate pentru scenarii. Nightcrawler e nominalizat pentru Cel mai bun scenariu original.
Acum vreo doua luni tot metroul era plin cu postere la filmul asta. Pe antenaplay era concurs si puteai sa castigi invitatie la film, asa ca m-am decis sa il vad. Nightcrawler e genul de film ce te pune pe ganduri, despre cadavre calcate in picioare pentru o exclusivitate. Thrillerul neo-noir spune povestea unui cameraman independent ce se prezinta la fata locului pentru a filma de la locul unor crime sau accidente. Incetul cu incetul devine din ce in ce mai bun si depaseste orie regula deontologica, de bun simt sau morala pentru a capta exclusivitati sau o poveste cat mai socanta.

13. The Judge. Am tot auzit multe despre filmul asta. Cativa prieteni mi-au povestit ca e foarte misto si ca trebuie vazut. Pelicula cu Robert Duvall - nominalizat la Oscar pentru Cel mai bun actor in rol secundar, Robert Downey Jr. si Vera Farmiga (una din actritele mele preferate).
Filmul spune povestea uni avocat celebru din Chicago ce se intoarce in orasul natal pentru inmormantarea mamei sale. In oras, tatal sau este judecator iar cei doi au o relatie foarte tensionata. Adolescenta zbuciumata a fiului, l-a facut pe tata sa fie dur cu el si astfel el s-a indepartat de familie. Dar cei doi sunt nevoiti sa lucreze impreuna si astfel orgoliile ies la suprafata. Daca nu ati vazut inca filmul, vi-l recomand cu caldura.

14. The Tale of Pincess Kaguya. Initial am spus ca o sa ma uit la animatiile nominalizate la Oscar, la final, si daca reusesc sa le vad, o sa mai scriu un al treilea articol despte filmele de la Oscar. Insa nu m-am putut abtine. Una din animati era Ghibli.
Anul trecut The Wind Rises a fost nominlizat la Oscar si a fost singura animatie pe care nu am reusit sa o vad pana la gala, pentru ca nu am gasit-o nicaieri. Intr-un final l-a gasit si l-am vazut asta vara. Anul asta Academia Americana de film il omagiaza pe Myazaki pentru toata munca sa. Studiourile Ghibli sunt inchise pana isi vor da seama ce or sa faca si eu m-am am de vazut When Marine Was There si am vazut tot ce se putea.
Daca ma intrebi repede niste nume de Anima Ghibli, printre primele 5 o sa fie cu siguranta My Neighbors the Yamadas. Nu pentru ca e una din cele mai bune animatii Ghibli, ci pentru ca e deseanta altfel, parca si mai simplis si pictat in acuarela. Asa e si The Tale of Princess Kaguya, si asta pentru ca in spate sta aceasi persoana, Isao Takahata.
The Tale of Princess Kaguya trebuia lansat in 2013, odata cu The Wind Risese insa din motive diverse, lansarea a fost amanata. Animatia este bazata pe basmul japonez numit Povestea taietorului de bambus, considerata cea mai veche scriere japoneza. Intr-o zi, un taietor de bambus gaseste o printesa mica in unul din copacii pe care ii taia. O duce acasa si cand sotia o ia in maini, printesa in miniatura se transforma intr-un bebelus. Copilul crestea foarte repede - un fel de Praslea cel Voinic feminin japonez - ca copacii de bambus. Cand printesa ajunge mare si este petita de tot felul de printi si oameni de seama, le cere sa ii aduca in schimb obiectele nepretuite cu care o comparau. Atunci, printesa mi-a amintit de Penelopa lui Ulise.
E o animatie pe care trebuie sa o vedeti, in primul rand ca e Ghibli si apoi pentru ca are la baza cea mai veche proza japoneza, care mai e si un basm.

Pe curand...

Comentarii

Postări populare