Podul
Ieri am fost la Odeon, la piesa Podul, pusa in scena de compania de teatru japoneza Rin Ko Gun, Spectacolul face parte din selectia de la la Festivaulul International de Teatru de la Sibiu si a fost prezentat de Agentia pentru Afaceri externe in Romania cu sprijinul Ambasadei Japoniei in Romania.
Podul (Yaneura/ The Attic) este o colecţie de 12 episoade, aparent fără legătură între ele, care abordează incisiv o problemă socială tot mai frecventă în Japonia, denumită hikikomori. Se referă la adolescenţi, la tineri sau chiar la persoane mai în vârstă, care s-au închis în camerele lor şi refuză orice contact cu lumea din exterior. Toate scenele sunt jucate într-un decor claustrofob, de aproximativ 2 metri lăţime, de mărimea unei mansarde sau yaneura. În această piesă, „Yaneura” este şi numele comercial al „camerei” trapezoidale în interiorul căreia este jucat spectacolul, asemănătoare unui cort, pe care oricine o poate monta acasă, care este şi comercializată pe internet. Cu inteligenţă şi umor, piesa abordează fenomenul hikikomori din mai multe perspective, atât prin ochii participanţilor la acest proces de izolare autoimpusă şi involuntară (cumva ajung toţi să ocupe camere yaneura), precum şi prin ochii martorilor lor – familia şi prietenii. Poveştile variate din această piesă scrisă cu umor negru explorează implicaţiile hikikomori ca simptom al disfuncţiei sociale în Japonia post-modernă şi experienţele revelatorii ale celor care au fost atomizaţi de lipsa unei comunicări „reale” şi forţaţi să aleagă o viaţă izolată.
Producţia realizată în 2002 la Tokio a avut reprezentaţii în toată Japonia, dar şi la Paris, Viena, Frankfurt, Roma, Terni, Yalta, Bucureşti, New York, Pittsburg, Miami. A fost distinsă cu Premiul Yomiuri pentru Cea mai bună regie, Premiul Kinokuniya şi Premiul Yomiuri pentru literatură.
Fondată în 1983 de Yoji Sakate, Compania de Teatru Rinkogun a creat o serie de creații originale care dezbat o gamă variată de subiecte socio-politice. Tratând subiecte controversate și, pe alocuri, tabu, cum ar fi acțiunile Forțelor de auto-apărare ale Japoniei, apariția și influența culturilor religioase din Japonia, homosexualitatea, naționalismul și cenzura după Cel de-al Doilea Război Mondial, spectacolele Rinkogun aduc în fața spectatorilor dezbateri despre probleme sociale importante cu care se confruntă Japonia și comunitatea internațională. SursaSpectacolul a fost diferit de ceea ce am vazut pana acum. Daca cu o zi in urma vazusem o comedie si am ras timp de trei ore, dupa Podul am stat si m-am gansit. Podul mi-a furat jumatate de noapte, m-a tinut cu ochii tintiti pe tavan gandindu-ma la izolare. De multe ori imi doresc sa fiu singur si sa nu ma caute nimeni. Insa atunci cand a trebuit sa stau izolat am fost foarte nefericit. Nu cred ca exista alt popor pe aceasta lume, inafara de japonezi, care sa accept izolarea si sa si-o doreasca. Fie ea ca forma de pedeapsa, dau de autoaparare. Istoria, cultura, pozitonarea, i-a facut sa fie asa si de aceea iubesc atat de mult cultura lor.
Luminile, scenografia, rapiditatea cu care se chimba decorul minimalist, liniste cu care se miscau actorii de la o scena la alta, totul a fost la un nivel ridicat de profesionalism, nivel pe care il vezi foarte rar la noi,
Podul o sa-mi ramana foarte mult timp in memorie si o sa imi bantuie existenta intelectuala, asa cum face orice piesa de arta buna.
Pe curand...
Comentarii
Trimiteți un comentariu