Jurnal de calatorie - ziua 7

Mama a racit destul de tare si toata noaptea am auzit cum se foia.
Dimineata nu ne-am grabit prea tare sa plecam pentru ca nu aveam o zi plina. Putine obiective si drum scurt, 70 dus si tot atat intors, cred...
Am plecat spre Baile Felix iar acolo ne-am cam invartit pe stradute ca sa gasim o parcare. Statiunea e plina ochi. Am stat fix o ora. Stiu pentru ca ne-am scotocit prin pormonee si am gasit doar trei monezi de 50 de bani fix pentru o ora de parcare. Dupa un tur de statiune, timp in care am vorbit cu Q sa ii zic "La Multi Ani", am mancat o chesti traditionalade-al lor dulce si am vazut lacul cu nuferi unde ne-am delectat cu niste superbi nuferi albi si mai superbi roz.
Apoi, ne-am indreptat spre Meziad, cel mai mic municipiu, ca de acolo sa mergem pana la Meziad unde se afla o pestera socotita cea mai frumoasa, insa din pacate neelectrificata. Drumul de mai mult de un kilometru pe jos pana la pestera a fost nemaipomenit iar pestera e intradevar deosebita. La fel ca si la Pestera Ursilor sau Pestera Muierii, peseteri pe care le-am vazut, se gasesc o droaie de formatiuni ce au fost numite dupa forma sa. Cateva exemple ar fii, Madona (Maica Domnului), Stefan cel Mare, Sfinxul, Zdranta, Ciobanul, Cortina, vulturul si altele. Pestera are 5 nivele si 5 kilometii lungime. Turul de vizita realizat cu ghid si opite are un ilometru jumatate si cuprinde trei nivele pe un traseu de o ora in forma de 8. Destul de greu de mers dar se merita.
In Remetea se afla o Biserica Reformata din secolul 14, pictata. Am intrebat un localnic de ea si ne-a zis ca cea prtodoxa e pictata. Biserica ortodoxa tocmai se picta ea fiind marita in urma cu opt ani. Cu ajutorul unui om de la biserica am dat de pastorul de la biserica reformata si am putut-o vizita. Este superba. Ministerul Cultelor a inceput de cativa ani decopertarea peretilor pentru a scoate la suprafata pictura. Biserica a fost la origini catolica iar cand a devenit reformata a fost acoperita datorita normelor ce interziceau picturile bisericesti. Ciudat este faptul ca o biserica catolica a fost pictata stiinduse ca asta nu prea se intampla, mai ales ca pictura este bizantina, ca la ortodocsi. Posibil ca ei atunci au facut un ccompromis sau cine stie, pentru ca s-au descoperit ceva urme de pictura si in exterior lucru care la catolici nu exista. Pastorul a avut mult de furca cu enoriasii. Unii inca mai spera sa vina cineva si sa acopere pictura veche si sa dea bisericii albul ei de pana acum. La exterior, expertii de la minister au lasat o bucata de perete fara tencuiala pentru a se vedea tehnica in care a fost construita biserica. O batrana i-a spus pastorului ca meseriasii de la bucuresti nu au terminat de tencuit si au plecat cu banii, fara sa inteleaga ca asa trebuie lasata. Omul era foarte mandru de ceea ce era acolo pentru ca intelegea importanta si valoarea insa oamenii din sat nu vor sa auda de pictura aia veche si vor sa zugraveasca biserica, lucru pe care nu vor reusii niciodata sa-l faca.
Ne-am intors apoi in Baile Felix pentru a manca iar pi inapoi la Oradea. Tot drumul de intoarcere am acut niste nori si peisaje superbe, de vis ce ne-au incantat provirile.