Precarious Japan

Toata lumea vorbeste despre acel "American Dream", o lume in care totul e posibil, orice vis devine realitate cu noroc si putina munca, in tara in care cainii umbla cu covrigii in coada si toata lumea are un zambet perfect. Dar se stie ca nu e asa si ca visul asta e o utopie, sau o strategie de marketing. 
Dar mai exista un vis, un vis ce devine din ce in ce mai popular, un vis ce izvoraste din fascinatia pentru locuri indepartate si culturi atat de diferie: visul japonez; are din ce in ce maimulti adepti, habotnici ce vad in Japonia o tara perfecta. Nu cred ca in lumea asta mai exista o alta tara cu o imagine atat de buna, o tara ce fascineaza atata lume si despre care se vorbeste prea putin de rau, ca Japonia. Asta nu e un lucru rau, insa pentru un om ce ajunge sa cunoasca mai bine lumea aceea, pentru ca intra in contact cu ea, apare aceasta curiozitate: de ce nu prea se vorbeste despre partea intunecata a acestei tari?

Toata lumea stie ca imi place sa citesc. Fac asta pentru a ma relaxa, pentru a cerceta sau invata lucruri noi. Citesc multa literatura dar si carti tehnice (pentru cercetare). Cu literatura exista doua cai: citesti un autor ce iti place, ce ti-e familiar, sau un curent de literatura ce iti place, ori literatura unei tari anume, sau incerci lucruri noi pentru e experimenta "senzatii" noi.
Mie imi place des sa incerc lucruri noi (in materie de carti) asa ca de am facut o mica pauza de literatura pentru a incerca o carte scrisa de un antopolog, Anne Allison. Nu stiu ce anume m-a manat spre cartea asta, poate dorul de Japonia mea si de prietenii minunati pe care mi-am facut acolo, dar oricare ar fi fost motivul, ma bucur ca am facut-o, pentru ca am citit o carte reportaj foarte intersanta (oricat de controversata ar fi ea de catre antropologi pentru ca isi ia ca surse de informare doar mijloacele media, fara a merge pe teren si a lua interviuri pentru a verifica informatiile din ziare). 
De ce Anne Allison? E o poveste prea complicata si prea putin importanta despre cum am ajuns sa fiu interesat de carti scrise de antropoloaga americana. Precarious Japan pentru ca pe asta am gasit-o prima data. De ce am ales sa o citesc acum cand ma asteapta 8 carti necitie la marginea patului si cateva zeci de e-book-uri cumparate? Tocmai pentru ca vorbeste despre acea Japonie despre care nu prea se vorbeste.
E o carte ce se citeste greut pentru ca nu e imaginatie, nu e literatura cu actiune ce te prinde si te duce pe val, ci e ancheta. E o carte scrisa bine, ce leaga de povestile ce prezinta o tara putrezita inauntru de scenarii de film, articole in reviste sau carti scrise de oameni de cultura (printre care si Ryu Murakami) ce trag semnale de alarma.
Japonia a tot fost zdruncinata de probleme: de la razboie, la tensiuni politice, pana la catastrofe naturale si crize economice. Japonia e o tara imbatranita, ce se afla pe ultimul loc in lume la rata de natalitate, cu 8 noi nascuti la 1 000 de locuitori pe an [sursa].
Eram de putin timp in Japonia cand am citit un articol despre o familie ce a fost gasita moarta de foame in casa [sursa]. Atuci m-a socat mult povestea aceea si nu am inteles cum de au putut ajunge in stadiul acela. Apoi am inteles ca era un final asteptat pentru modul lor de gandire. Cartea asta de care am citit-o acum e plina de povesti din astea... E o carte ce te marcheaza.

Pe curand...

P.S.: Datorita cartii asteia, iar mi-am schimbat planurile de lectura si il mai aman un pic pe Ryu...

Comentarii

Postări populare