Vise paralele - Luis Garcia Jambrina

In urma cu ceva vreme am cumparat de pe Elefant O experienta personala de Kezaburo Oe si pe langa ea am primit cadou cartea de fata si Singuratatea numerelor prime. Pentru ca nu stiam nimic despre autor si pentru ca pe coperta era Don Quijote, am citit pe spate sa vad prezentarea cartii. Asa am aflat ca e o colectie de proze scurte puse la un loc de Ileana Scipione, cea care a tradus, a scris prefata si i-a luat interviu lui Jambrina, si cea careia ii este dedicat volumul, parand ca intre cei doi sa fie o relatie de prietenie. M-a atras ideea de povestiri fantstice pentru ca asta obisnuiam si eu sa scriu candva insa am avut sezatia ca madame Scipione l-a tradus pe asta (intr-un volum facut special pentru Romania) pentru ca ei ii placea cum scrie si pentru ca erau prieteni. Probabil ca avea o pila la Rao si si-a facut un moft... Probabil... Nu de alta, ca e una din cele mai mari experte in spaniola de la noi, cu manuale si dictionare publicate zi zeci de traduceri la activ.
Nu prea mi-a placut volumul. Mi se pare ca Jambrina scrie ca si cum ar trimite un e-mail sau ca si cum si-ar scrie jurnalul sau un articol intr-un ziar sau pe blog. E lipsit de finete si pare destul de publicist. Apoi temele abordate mi se par bombastice. El fiind expert in literatura spaniola contemporana, inceraca in proza lui fantastica sa gaseasca solutii unor barfe academice de la ei. In volum exista o poveste ce spune ca Miguel de Cervantes nu e adevaratul autor al lui Don Quijote, in alta gaseste autorul romanului Lazarillo de Tormes, roman anonim publicat in sec XVI, ce inca naste polemici printe cercetatorii ce cauta autorul sau o alta despre Miguel de Unamuno, scriitor si filosof spaniol ce a fost exilat in timpul Franchismului si a carui moarte a nascut controverse, murind la scurt timp dupa ce s-a intors din exil. E ca si cum un scriitor roman ar scrie povesti despre sifilisul lui Eminescu, moartea suspecta a lui Marin Preda sau disparitia Elodiei.
Pentru o carte de 121 de pagini primita cadou, merge. Altfel nu...
Pe curand...

Comentarii

Postări populare