Top 10+1 Influential Books

Circula prin blogosfera (mai mult prin vlogosfera) un top 10 al cartilor ce ne-au influentat viata. De o saptamana, de cand am vazut primul top m-am tot gandit la unul al meu. L-am scris pe nerasuflate, pe o bucata de hartie, fara sa numerotez cartile, iar cand am facut-o am vazut ca sunt 11. Nu pot sa scot niciuna din top asa ca o sa avem un 8 si un 8', cu un total de 11 carti in loc de 10.
1. Constantin Chirita- Ciresarii. Cred ca eram in clasa a 3-a, aveam maxim 10 ani cand am inceput sa citesc seria romanelor Ciresarii. Aveam una din primele colectii pentru ca prima carte era numita Teroarea Neagra, iar in editiile mai noi a fost modificata in Cavalerii florilor de cires. La fel si cu al 4-lea volum ce la mine se numea Teroarea Alba, cunoscut apoi sub numele de Aripi de Zapada. Din primele pagini Tic a devenit persoanjul meu preferat, iar dupa ce citeam ore bune, noaptea le visam aventurile iar eu eram printe ei, pe post de Tic.  Pana la Ciresarii mai citisem carti: de la Amintiri din Copilarie, la Insula piratilor sau Coliba Unchiului Tom, ori culegerile de povesti pe vara, ce aveau nume de anotimpuri (apropo, daca a mai avut cineva culegerile alea de lecturi, pentru clasele 1-4, fiecare culegere avea numele unui anotimp, si isi aminteste exact cum se numeau, sa imi zica si mie) dar niciuna din cartile citite pana atunci nu imi captase atat de mult atentia.

2. Mirce Eliade - Domnisoara Christina. Am obervat ca am perioade de 4-5 ani in care citesc si apoi perioade de 4-5 ani in care nu prea mai citesc. Am citit mult in 1-4, dar apoi in 5-8 am lasat-o moarta, iar in clasa a 9-a cand ajuns la liceu, am cunoscut-o pe Ioana si am fost impresionat de cat de mult citise, am inceput sa recuperez. Eliade a fost marea mea dragoste liteara adolescentina, datorita caruia am inceput sa scriu. Pentru ca imi placea atat de mult, toti banii mei de alocatie, i-am dat pe seria de autor de la Humanitas, pentru ca imi doream sa am toate cartile de Eliade din seria aceea eleganta. Cred ca jumatate de an am citit numai Eliade si nimic altceva, iar pana de curand am crezut ca nu mi-a scapat nimic, ca sa descopar totusi ca mai am mici lipsuri din operele lui literare, ca lea partea de istorie a religiei abia cunosc varful icebergului.

3. Mircea Cartarescu - Nostalgia. Tot prin clasa a 9-a am facut cuostiinta cu Cartarescu. In manualul de romana aveam un textul REM, una din nuvelele ce compun Nostalgia. Pentru ca mi-a placut mult, mi-am cumparat cartea si astfel a inceput relatia mea de prienie literara si dragoste pentru postmodernism. Relatia mea cu Mircea Cartarescu a inceput sa scartaie imediat dupa ce a scris De ce iubim femeile si s-a terminat odata cu Orbitor III, carte net inferioara celorlalte doua parti ce compun fluturele Orbitor. Cartarescu trece printr-o perioada proasta, politica si atacurile mediatice l-au terminat si asta se vede in scriitura lui. Dupa ani am incercat sa citesc Frumoasele Stranie dar am citit-o ca si cum as fi luat o pastila amara si nu imi amintesc nimic din cartea aceea.

4. Dan Brown - Ingeri si Demoni. Imi amintesc ca ieri ziua aceea de sambata cand la Jurnalul National ne-a dat si un fragment din Dan Brown - Codul lui Davinci. In fituica acceea spunea ca RAO urmeaza sa publice senzatia momentului dar ca pana atunci a publicat romanul Ingeri si Demoni, primul volum al seriei de carti ce a innebunit America. Aveam un talon de comanda ce imi dadea o reducere consierabila la Codul lui Davinci, daca faceam precomanda si cumparam Ingeri si Demoni. Asa a inceput nebunia Dan Brown, nebunie ce tine si azi. Cum apare ceva nou, cum imi cumpar. In perioada aceea, dupa succesul primelor doua romane din seria Robert Langdon, RAO a publicat si celalalte romane ale lui Brown, romane destul de bune dar lipsite de succes pentru ca lipesea cheia succesului: Secretele Bisericii. Dupa asta a inceput nebunia cu romanele de gen de la Steve Berry - Camera de Chihlimbar pana la
Elisabeth Kostova si al ei Colectionar de istorie. Aveam card de membru la RAO, primeam newsletter prin posta si fragmente din noile aparitii in plic, dadeam comenzi online si stangeam puncte pe care le foloseam apoi pentru a-mi cumpara carti moca.

5. John Saul - Clubul Manhatten. Asa am dat si de John Saul, intr-un news letter de la RAO. Clubul Manhatten a fost prima carte scrisa de el pe care am citit-o si singura de gen. Cred ca am citit vreo 10 carti scrise de Saul, cam tot ce tradusese Rao pana la un moment dat (adica pana cand am plecat la facultate si incetul cu inceput am lasat-o moale cu cititul - trecusera 4-5 ani ce cand citeam din nou) si asa am devenit fan al cartilor horror. In perioada aceea am tot inceput sa citesc genul asta de literatura si am inceput da fiu dezamagit de filmele horror atat de proaste. Nu stiu cat de multa lume l-a citit pe Saul, insa merita sa faceti asta pentru ca scrie foarte bine.
6.Stephen King - Cimitirul Animalelor. Si cum am terminat repede de citit tot ce se tradusese de Saul, am trecut la Stepthen King. Auzisem de opera sa, iar librariile erau pline de niste romane gicantice, gen The Green Mile scoase de Nemira. Profa mea de roamana imi spusese atunci ca fiul ei e mare devorator de Stephen King si o sa il intrebe pe el cu ce sa incep. Mi-a recomandat Carrie si Cimitirul Animalelor. Am inceput cu cea din urma pentru ca pe asta am gasit-o in librarie si astfel am inceput relatia mea cu King. 
Stephen King are mai multe perioade si genuri de literatura. Mie imi plac mult cartile lui vechi, alea de groaza, ce te fac sa ramai in suspans, a la Shining, Christine etc, si mult mai putin alea usor SF a la Green Mile. Imi tot doresc sa citesc Sub Dom insa daca am inceput sa vad serialul, cu greu o sa ma apuc de carte pentru ca nu vreau sa stiu ce o sa se intaple, poat dupa ce o sa se termine...

7. Petre Salcudeanu - Biblioteca din Alexandria. Pe la inceputul facultatii, am venit odata acasa si am rugat-o pe mama sa imi recomande sa citesc ceva, de la ea din biblioteca. S-a uitat odata printre carti si mi-a zis: Petre Salcudeanu, ca voi nu ii mai citit pe astia din Genratia '80. Numai Preda se face in scoala, ca cap de afis, dar de ceilalti nu stim nimic. Generatia '80 a pus bazele postmodernismului romanesc si Petre Salcudeanu scria bine, cel putin Biblioteca din Alexandria e foarte bine scrisa. Dar ca multi din acea perioada, a scris multe ode partidului si dupa '89 nu prea a mai fost vazut bine. Mie mi-a placut mult si datorita lui am inceput sa citesc literatura din perioada aceea. Asa l-am desoperit pe Petre Popescu si al lui Prins si i-am mai dat o sansa lui Preda ce nu mi-a placut doar pentru ca era ridicat de profesori pe un piedestal.

8. Kenzeburo Oe - Strigatul Inabusit  si 8'. Ryu Murakami - In supa miso. Dupa anul 1 de facultate am citit tot mai putin, poate 2-3 carti pe ani si asta cand mai aparea un Dan Brown nou sau cand Petre Popescu a publicat Supleanul, ori cateva carti din colectia de buzunar de la Jurnalul National sau Gazeta Sporturilor. Si am plecat in Japonia... Iar dupa 10 luni de facut zilnic naveta intre Hanakoganei si Takadanobaba, m-am peins ca pot sa fac si altceva decat sa ma uit pe 9 Gag in tren. Asa mi-am luat kindle si am reinceput sa citesc. Pana la Ryu Murakami nu am mai avut un autor japonez pe care sa vreau sa-l citec din nou. Eram in perioada in care citeam cate un roman de la cati mai multi , ca se devin familiar cu literatura lor, insa dupa In Supa Miso, pe care am luat-o in imprumut de la Moise, mi-am dorit sa mai citesc carti scrise de el. Asa ca astazi am citit 5 din cele 7 carti traduse la noi. Roman mi-a facut cunostiinta cu Oe, pe care il tradusese el in romana si m-am indragosti pe loc de scriitura lui. Astazi am citit doua din trei carti traduse la noi si abia astept sa apara titluri noi (cand si daca or aparea). N-am putut sa aleg numai un Japonez pentru ca imi plac multi iar astia doi chiar sunt varfuri pentru mine si nu pot alege unul din ei. Despre cartile de pe pozitia 8 dar si de pe pozitiile urmatoare nu prea o sa mai vorbesc si o sa pun linkuri spre articolele dedicate lor.
9. Lucian Dan Teodorovici - Matei Brunul . Nu mai e un secret ca imi place de mor Lucian Dan Teodorovici. Am citit tot ce ce se poate de el si abia astept sa vina Gaudeamusul de la anu', cand sigur o sa aiba un nou roman la stand (asa deduc eu din statusurile lui de pe facebook). Totul a inceput cu Matei Brunul, roman pe care l-am citit dupa ce am citit in presa ca a castigat premiul Augustin Fratila.Cand am plecat in Japonia am dat like la toate siteurile de stiri pe facebook ca sa fiu la zi cu ce se intampla in tara. Ajunsesem sa stiu mai multe decat cei de acasa dar asta sunt eu. Dupa ce am citit tot ce a scris LDT (mai putin cartile publicate pe liternet, pentru ca nu le gasesc), am fost la una din piesele de teatru pe care le-a regizat si am fugit de doua ori de el pentru ca imi era rusine sa-i vorbesc, am avut sansa sa iesim la o cafea si sa il cunosc mai bine. A fost una din cele mai frumoase zile din viata mea si datorita lui am reinceput sa citesc literatura romaneasca contemporana, pentru ca el coodroneaza doua colectii la Polirom.

10. Young-Ha Kim - Your Republic is Calling You. Inainte sa plec la nunta la Namyi in Coreea, am spus ca trebuie sa citesc ceva literatura Sud-Coreeana si asa am ajuns sa ii cunosc opera lui Young-Ha Kim, prin Your Republic is Calling You.  Pentru ca mi-a placut foarte mult, am inceput sa mai caut romane coreene si am mai citit un roman scris de el, iar pe al treilea tradus in engleza mi l-am cumarat de pe book depository si urmeaza sa il citesc cat de curand. Tot datorita lui si a romanelor sale am inceput sa ma intersez mai mult de viata celor din Coreea de Nord si atstfel am inceput sa am un nou subiect de interes.

Cam asta e topul meu de 10 (+1) carti ce m-au influentat. Sper ca v-a placut si v-a inspirat sa faceti si voi un top al cartilor voastre de capatai.
Pe curand...






Comentarii

Postări populare