In tara lui Dumnezeu

Pe Tatiana Niculescu Bran am descoperit-o cand am citit Spovedenie la Tanacu roman non-fictiune pe care l-a scris dumnezeieste. In momentul respectiv am devenit fan si am cautat sa vad ce a mai scris. Pe langa continuarea demesrului jurnalistic, intr-un roman despre procesul preotului si al calugatelor, scriitoarea a mai publicat doua romane la Polirom. Si cum Poliromul scoate e-book-uri la literatura romana (Am inteles ca in curand o sa apara si mai multe la literatura universala. Contratele au fost semnate numai pentru varianta tiparita si se renegociaza pentru variante electronice) mi le-am cumparat.
Am inceput cu In Tara lui Dumnezeu pentru ca mi s-a parut titlul mai atractiv, insa am ramas usor dezamagit. Romanul e creat intr-o maniera interesanta, insa mie nu mi se pare ca pune in valoare tema principala si ca o ascunde undeva dupa toate povestile banale. Da, e un roman postmodernist dupa forma, insa fondul merita un alt fel de structura. De aceea i-am acordat 4 stele din 5 pe goodreads (unde apropo, am ajuns la jumatatea provocarii ; am citit deja 13 romane din cele 26 pe care mi le-am propus anul asta). Romanu isi plaseaza actiunea in Cornul Africii, si prezinta o relatie de prietenie dintre un baietel francez, Andre si o fetita africana, Hani. Hani urmeza sa devina fata mare, printr-un ritual numit solota. Labiile vaginului urmeaza sa-i fie taiate si apoi a fie cusuta pe viu, lasandu-i doar o gaurica cat sa se urineze. Astfel v-a fi descusuta in noaptea nuntii, cand isi va dovedii fecriorimea in fata sotului. Romanul este format din monoloage ale personajlor: Andre, Hani, tatal lui Andre, un diplomat francez ce se afla in misiune in Africa, Marie, sotia actestuia sau doctorul Bertrand ce au o parere legata de acest ritual ce se desfasoara in secret inca de pe vremea faraonilor.
Deci, romanul e o fresca de mentalitati si reactii. Pe de oparte europenii sunt revoltati de aceasta interventie dar fiecare reactioneza in functie de pozitia sa (diplomatul nu vrea sa faca nimic pentru ca isi poate comporomite pozitia in timp ce doctorul vrea sa dea in vileag totul), pe de alta parte bastinasii care nu inteleg de ce strainii se baga peste randuelile lor. La mijloc sunt prinsi doi copii ce au o frumoasa poveste de prietenie ce se transforma intr-o dragoste copilareasca.
Pe curand..

Comentarii

Postări populare