Ierarhii sociale

In romana avem pronume de politete, ce le folosim fata de persoanele ce se afla pe o scara sociala mai ridicata fata de noi sau de o varsta inaintata. De aceea mi se pare ciudat cand vorbesc in engleza cu un profeso. Ei nu au asa ceva. Cand te adreserzi unui profesor, ii spui professor nu mister professor, cum i-ai spune in Romania.
In schimb englezii au gen pentru animale si obiecte...
In schimb japonezii au si ei o ierarhie sociala, mult mai complexa decat a noastra folosind mai multe niveluri de politete. Nu stiu ce societate e mai sanatoasa, una in care se vorbeste de laegal la egal sau una in care se respecta varsta si rangul social, insa eu sunt obisnuit cu a doua.
O sa va povestesc despre o astfel de scara, intr-un laborator universitar.
Labortatorul este condus de profesor, sensei. Pe langa sensei se afla studentii: de anul 4- ce isi fac lucrarerea pentru licenta, master si doctorat. Studentii de rang mai mare decat al tau, sunt numiti sempai. Studentul de rang mai mic vorbeste politicos fata de sempai. Aici e diferenta de care va spuneam fata de noi. La noi ai respect fata de profesor dar vorbesti la pertu cu un student de rang mai mare. Mi se pare prea mult stratul asta.
Insa are si el un sens. Profesorii dau teme la curs fara numere de ordine si aceasi teme de la an la an. Posibil ca ei cred ca studentul nu copiaza (ceea ce credeam si eu la inceput) insa am aflat ca daca pupi in fund semaiul primesti temele de la el. Asta daca esti student japonez si nu strain ca mine, care nu am primit nicio tema pana acum, si am facut saptamana de saptamana temele pana cand semestrul asta i-am vazut cum isi copiaza temele si m-am enervat. Am cerut si eu copii si s-au uitat urat la mine, pentru ca le-am aflat micul secret, insa s-au coformat rapid. Eu nu vreau ca studentii de anul 4 sa se ridice in picioare cand intru in laborator si nici sa ma intrebe daca vreau ceva de la magazin, dar sa ma salute, ar fi frumos, nu sa se uite in greata la mine, de parca as fi leprosul. Dar ei nu sunt rasisti....
 Pe curand...

Comentarii

Postări populare